Tilbage 09-05-2017

Spotmarket – sælg dine restpartier


Har du indimellem restpartier, du gerne vil have afsat? Uden at skulle investere en masse ressourcer i salget? Så er Spotmarket interessant at se nærmere på. DLF har lavet partnersamarbejde med Spotmarket – en platform, hvor du kan afdisponere dine restpartier på en nem og effektiv måde.


Før du endnu en gang brænder inde med overskudsproduktion, bør du tage et kig på Spotmarket – en platform, hvor du kan sætte varer til salg til kunder, du selv vælger.
– Leverandøren bestemmer selv mindste mængde, pris og hvem tilbuddet skal være synligt for, forklarer Michael Svendsen, direktør i Spotmarket.

Win-win

Det er typisk overskudsproduktion, udgået emballage, sæsonvarer og lignede, der sælges på Spotmarket.
– Leverandørerne vil naturligvis gerne undgå at brænde inde med sine varer, men kunderne er også interesseret i at købe disse varer til spotpris. De ved jo godt, hvilke varer, de kan sælge til hvilke priser. Så måske leder de efter noget, de har fået bestilt for lidt af eller ser noget på markedspladsen på Spotmarket, som de ved, de nemt kan sælge i deres butik, siger Michael Svendsen.

Det er typiske enkeltstående butikker, der gør brug af Spotmarket, men der sælges også til detailkæder. En af de store fordele for kunderne er, at der kun går få dage fra varen er købt til den står i butikken.
– Når varen er sat til salg og en kunde bestiller, leverer og fakturerer leverandøren direkte med kunden, så den kostbar sælgertid undgås, siger Michael Svendsen.

Projektet vokser

Varerne på Spotmarket er inddelt i kolonial, køl, frost og nonfood, så det er overskueligt både for sælger og køber. Og der er et godt flow på platformen.
– Nogle kunder er derinde hver 2-3. måned, mens andre kigger 7-8 gange dagligt. Men det typiske er flere gange om ugen.

Det er gratis for leverandører at oprette varer på Spotmarket. Når man opnår salg tager Spotmarket mellem 2,95 og 5,95% af salget, men salæret vil aldrig overstige de 5,95% og der er ingen gebyrer. Hvis en vare ikke bliver solgt har det kun kostet de tre minutter, det tog at oprette varen på markedspladsen.

De erfaringer og det netværk Michael Svendsen har fra sin tid som indkøbsdirektør i Dansk Supermarked har været guld vært i opstarten af Spotmarket. Konceptet har to år på bagen og platformen har mere end 1.000 aktive købere og sælgere. Og det tal stiger, for flere og flere får øjnene op for de muligheder, platformen giver.
– Det er en virkelig nem måde at få solgt varer på, som ellers bare ville gå til spilde eller kræve en masse salgsressourcer for at få solgt. Eller som ens normale aftagere af restpartier sandsynligvis ville presse så meget ned i pris, at det dybest set ikke ville løbe rundt, påpeger Michael Svendsen.

Hans ambition er, at have 2.000 aktive brugere på Spotmarket om 18 måneder.

Tag et kig på spotmarket.dk

Flere DLF Nyheder

  • 07/12/2017 food magasinet vol. 8 – om conveniencefood, kvalitet og markedsudvikling

    food magasinet vol. 8 ser nærmere på conveniecefood og hvordan foodservicebranchen bidrager hertil. Udvalget er større, kvaliteten her højere og potentialet for vækst er stor.

    LÆS MERE
  • 22/09/2017 food magasinet vol. 7 - om bæredygtighed, økologi og fremtidens fødevarer

    I food magasinet vol. 7 finder du forskellige eksperters syn på, hvornår mad er bæredygtigt og får inspiration til, hvad du skal være opmærksom på, når du vil levere og servere bæredygtig mad.

    LÆS MERE
  • 29/06/2017 Rapport - Consumer Access to Brands

    DLF har sammen med 10 andre europæiske lande sat fokus på forbrugernes adgang til et alsidigt dagligvareudbud. Du kan læse mere i rapporten "Consumer Access to Brands" her.

    LÆS MERE
  • 30/05/2017 food magasinet vol. 6 – om specialdesignet mad, smagsnuancer og succesjuicere

    food magasinet vol. 6 har fokus på specialdesignet mad. Vi taler med eksperter om funktionelle fødevarer, beriget kost og 3D-printet mad. Du kan læse om smagens betydning for spiseoplevelsen.

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Det mener deltagerne om DLF’s nye digitale uddannelse

    Deltagerne på digital uddannelse udtaler sig

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Ny uddannelse i digital markedsføring i dagligvarebranchen

    DLF har i samarbejde med LIFTED Competence skræddersyet en uddannelse i digital markedsføring specifikt for dagligvarebranchen

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Spotmarket – sælg dine restpartier

    Spotmarket – en platform, hvor du kan afdisponere dine restpartier på en nem og effektiv måde

    LÆS MERE
  • 05/05/2017 GS1Trade Exact og Image kampagne 2017

    Tilbud til eksisterende medlemmer af GS1Trade Sync - og dig der bliver det inden 30. juni 2017.

    LÆS MERE
  • 04/04/2017 FIELD SALES RAPPORTEN 2017

    Field Sales rapporten 2017 er nu klar - den dækker mere end 700 salgskonsulenter. Der blæser positive vinde i forventningerne til det fremtidige butiksarbejde. Læs rapporten og se om du er enig!

    LÆS MERE
  • 24/03/2017 Ny fødevaremesse kom godt fra start

    Den nye fødevaremesse Madværkstedet sluttede onsdag efter to inspirerende dage med fokus på fødevarebranchen.

    LÆS MERE
  • 24/03/2017 NGO´er og fødevareindustri giver mad-hjælp til udsatte

    Dansk Folkehjælp, Stop Spild Af Mad, Spotmarket.dk, DLF og Dansk Cater vil hver uge uddele op til 500-1000 kilo overskudsmad/dagligvarer

    LÆS MERE
  • 23/03/2017 DLF QUARTERLY - ONLINE

    DLF nye QUARTERLY - ONLINE rapport giver viden om markedet, shopperinsights og trends.

    LÆS MERE
Se alle nyheder